© 2015 by Aline Hoving

P.E.T. Animal Physiotherapy plaatst beelden van (behandelingen van) dieren gewoonlijk enkel met toestemming van diens eigena(a)r(en). De content op deze website is dus tot stand gekomen in overleg met degenen die zeggenschap hebben over de behandelde patiënten. Mocht u echter van mening zijn dat materiaal op deze website wordt getoond dat u liever niet openbaar wilt hebben, neemt u dan aub contact op met Aline Hoving via alinehoving@petanimalphysiotherapy.nl. Wij zullen zo spoedig mogelijk gehoor geven aan uw verzoek en content wordt zonder problemen verwijderd!

• Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Instagram Social Icon

15 Sep 2016

Recente berichten

Een hernia bij de hond

5 Oct 2017

Nieuwsberichten

Een hernia bij de hond

In deze ‘Tips van P.E.T. Animal Physiotherapy’ informatie over hernia’s bij honden, omdat ik veel honden onder behandeling heb die revalideren na een hernia-operatie. Daarbij kan een acute hernia als erg traumatisch ervaren worden door een eigenaar, omdat de hond van het een op andere moment verlamd kan zijn, terwijl hij daarvoor nog lekker aan het spelen of slapen was! Maar wat gebeurt er nou eigenlijk? Extra informatie over de oorzaak en symptomen van een hernia lijkt mij daarom niet overbodig.

Anatomie
De wervelkolom van een mens of dier bestaat uit verschillende wervellichamen, met tussen elke twee wervellichamen een tussenwervelschijf. Tussenwervelschijven bestaan uit een gel-achtige kern (= nucleus pulposus) met een stevige bindweefselschijf er omheen (= anulus fibrosus). De nucleus pulposus is een schokabsorberende structuur die onder invloed van druk niet kan verplaatsen door de annulus fibrosus. Samen verzorgen ze de flexibiliteit van de rug.

Hernia
Bij een hernia is sprake van een afwijking of beschadiging van de tussenwervelschijf (= discopathie). De annulus fibrosus houdt de nucleus pulposus niet meer voldoende tegen, waardoor er een uitstulping kan ontstaan van de nucleus pulposus. Deze uitstulping kan direct of na verloop van tijd druk op het ruggenmerg of zenuwen uitoefenen (acute vs. chronische hernia).  Hernia’s komen het meeste voor in de nek, op de overgang borstwervels-lage ruggenwervels en op de overgang lage ruggenwervels-heiligbeen. De locatie is van invloed op de symptomen, prognose en behandeling.

Oorzaken
Een hernia kan bij ieder ras voorkomen. Bepaalde hondenrassen zijn van nature gevoelig voor het ontwikkelen van een hernia, door een (erfelijke) aantasting met spontane slijtage van de tussenwervelschijf. Maar een hernia kan ook ontstaan door een trauma, ouderdom (slijtage) of een combinatie hiervan.

Hoe herken ik een hernia bij mijn hond?
De symptomen zijn afhankelijk van de locatie en de aard van de hernia. Bij een rughernia zijn alleen de achterpoten verlamd, terwijl bij een halshernia zowel de voor- als achterpoten verlamd kunnen zijn. In tegenstelling tot een acute hernia, hoeft het bij een chronische hernia niet gelijk op te vallen dat er iets aan de hand is. Je hond gaat ongemerkt langzamer lopen tijdens het wandelen of staakt het lopen zelfs helemaal. Daarnaast wil je hond niet meer spelen en/of kan minder goed springen of traplopen. Je kunt het ook merken aan het feit dat je hond stijver loopt en piept bij oppakken of aaien. Naarmate de hernia ernstiger wordt valt op dat je hond de beweging van zijn poten minder goed kan controleren en hierdoor ongecoördineerd gaat lopen. In de ergste gevallen kan sprake zijn van verlamming van voor- en/of achterpoten, niet (meer) kunnen plassen en/of ontlastingsincontinentie.

Diagnose
Bij verdenking van een hernia voert de dierenarts een grondig lichamelijk en neurologisch onderzoek uit en wordt in de meeste gevallen een röntgenfoto gemaakt om de diagnose te bevestigen. Met röntgenfoto’s kan echter niet in beeld worden gebracht of en waar druk op het ruggenmerg wordt uitgeoefend. In een aantal gevallen is een CT-scan of MRI-scan daarom noodzakelijk om uitsluitsel te geven.

Er zijn verschillende type hernia’s (graderingen), ingedeeld naar de ernst van de druk op het zenuwstelsel (type 1 minst – type 5 ernstig). Hoe ernstiger de druk (meer zenuwuitval), hoe minder de prognose voor volledig herstel is en hoe langer het herstel zal duren.

Type 1: Hevige pijn, maar geen zenuwverschijnselen – de hond loopt normaal
Type 2: Hevige pijn en zenuwverschijnselen als ongecoördineerd lopen of slepen met de poten
Type 3: Pijn en verlammingsverschijnselen als door de poten zakken/niet meer kunnen lopen. De honden kunnen de poten nog wel bewegen en hebben nog pijnperceptie in de poten.
Type 4: Verlamming met aanwezigheid van diepe pijn
Type 5: Verlamming, afwezigheid diepe pijn en incontinentie van urine en ontlasting

Behandeling
De behandeling van een hernia is afhankelijk van de symptomen in combinatie met de individuele hond (leeftijd, karakter etc.) en de bevindingen van de verschillende onderzoeken. Indien er sprake is van druk op ruggenmerg of zenuwen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk (met het advies voor fysiotherapie na de operatie). In de andere gevallen kan ook gekeken worden of de combinatie van medicatie en fysiotherapie al voldoende verbetering geven. Fysiotherapie richt zich in dit geval op het verbeteren van de rompstabiliteit en het verhelpen van spierspanning als gevolg van een voortdurende krampachtige houding. Een goede rompstabiliteit is een voorwaarde voor minder (over)belasting van de rug of poten op het moment dat een hond zich bv. verstapt. De combinatie van de juiste medicatie, een strikt bewegingsregime, massage en een op maat gemaakt oefenprogramma kan bij sommige honden heel veel goed doen!

Search By Tags

P.E.T. Animal Physiotherapy staat voor Physical Exercise and Therapy, for a happy and healthy animal.